Alla inlägg den 7 april 2013

Av Emma - 7 april 2013 10:21

Får ta och rita kors i taket.

Min lillebror och hans son var hit tillsammans med min mamma. Och ni som känner mig vet att det inte händer ofta. Fick ett inlägg på facebook för några veckor sedan av lillebros fru att hon tyckte vi skulle hälsa på hos dem så sonen fick någon att leka med. Svarade då att eftersom de åker till mina föräldrar minst en gång i veckan så kan de komma och hälsa på, något de inte gjort. Så då känner jag att jag inte vill åka de sex milen till dem om de inte kan titta in är när de ändå har vägarna förbi. Sist de var hit var när vi firade Libbie och Peace födelsedag i maj förra året.

Detta sa jag till mamma så hon bjöd in sig själv, min bror och sonen och hälsade på. Fick sedan höra av min mamma att nu var det minsan min tur och hälsa på lillebror då de (läs min mamma) tycker det är bedrövligt att vi inte kan hälsa på hos lillebror och hans son.

En sak som gör att vi inte orkar/vill umgås med vissa i släkten ligger min mamma till stor del bakom. Vid ovannämnda födelsedags kalas sitter min mamma och berättar när vi fikar (mina barn sitter brevid henne) att det är bara min bror som kan göra riktiga barnbarn och att han är mormors favorit. Hon säger även att hon inte gör skillnad på dem och sina barn men att hon behandlar dem olika. Mina flickor frågar sedan mig VARFÖR mormor säger så. Jag vet inte vad jag ska säga och min äldsta flicka har flera gånger frågat varför mormor inte tycker om dem lika mycket. Jag kan ju ljuga och säga men det gör hon. Men är det rätt av mig att göra så. Hon märker ju att så är inte fallet.


Min mor har även hävt ur sig meningar som är väldigt rasistiska gällande min man och andra invandrare inför mina barn och andra som jag/vi fått reda på bakvägen. Mina flickor satt vid köksbordet och sa just ett sådant ord till varandra. När jag frågar vart ordet kommer från vågar ingen av dem säga vem som lärt dem detta, men till slut kryper det fram att mormor sa ju så. Hon har även sprungit runt på stan/byn och berättat att hon ställer upp för oss och hjälper alltid oss med barnpassning mm och DETTA ÄR INTE SANT. Vi har haft hjälp att passa våra flickor totalt elva gånger sedan Celina föddes för sex år sedan. Varav hon kanske har passat dem vid hälften av gångerna. Hon säger ofta att hon vill passa dem men när vi frågar orkar hon inte, observera att vi inte frågar ofta bara i nödfall då jag inte anser att hon bör passa dem.


Nu vet jag att när jag träffade Benjamin så var det många av mina sk vänner och släktingar som försvann pga att han är mörkhyad. Vissa släktingar hör av sig lagom till högtider och vill ha mat men aldrig annars. Till oss bjuder man in sig själv och andra för att få mat, sedan kan man aldrig bjuda tillbaka eller höra av sig. Detta har vi tröttnat på och firar nu mer alla högtider själv.

Gillar ni inte att vi är tillsammans eller om ni inte gillar oss som personer hör då för fan inte av er när ni behöver hjälp eller vill ha mat.


Vi och våra barn möter tillräckligt med har från folk på stan för att orka ha idioter i vår närhet. Folk som spottar och säger N ordet till barnen. Något som jag fick höra av en släkting (som jag inte idag har någon kontakt med) var bara att räkna med och vi fick skylla oss själva när vi skaffade barn tillsammans.


Jag och min man kan hantera detta men det gör mig ledsen och riktigt djävligt förbannad att vuxna människor ger sig på våra barn. Har du invandrarfientliga åsikter håll dem för dig själv om du inte vågar konfrontera en annan vuxen.


Vi har många underbara människor runt oss också och till er vill jag bara säga att TACK FÖR ATT NI FINNS. Utan er skulle det vara mycket jobbigt och vi är glada att ni finns där när vi behöver er. Vi ställer alltid upp för er om ni behöver hjälp.


Är fortfarande upprörd men det är skönt att fått skriva av mig lite. Om jag förolämpat någon med eventuella svordommar så ber jag om ursäkt. Men jag ber aldrig om uräkt för min kärlek till min man och mina barn. Har du problem med detta kanske du inte ska läsa denna blogg mer. Du behöver inte heller kommentera om du har invandrarfientliga åsikter då dessa kommer att tas bort omdelbart.


Till er alla andra

Många kramar och ta hand om era nära och kära. Säg ett ärligt och vänligt ord till någon, det uppskattas alltid av den som får höra det.

Emma




Skapa flashcards