Alla inlägg under januari 2014

Av Emma - 22 januari 2014 08:51

Längtar så mycket efter att kunna gå ut i trädgården och påta bland blommor och blad.

men odlings säsongen börjar ju nu. Måste gå igenom vilka fröer som ska försås och som jag kanske måste köpa fler av. I år ska jag sätta lite fler fröer utav vissa sorter så jag kan byta plant med andra så jag slipper odla allt själv.


I väntan på solen och värmen så får några av förra årets blommor lysa upp vardagen.

 

Kramar Emma

Av Emma - 21 januari 2014 23:07

Nu har det varit en massa aktiviteter igen så jag har knappt hunnit med att tänka.


Har ju planerat att sluta eller minska ner på inköp som egentligen inte jag/familjen behöver, men idag blev det en tur till Knåda sport för att köpa begagnade skidor till Celina då hennes skidor har krympt  sedan förra vintern och de ska åka i skolan i morgon. Men innan det var färdigt blev det ett par skidor till mig också, även de begagnade. Det enda vi inte hittade som var begagnat var pjäxor åt mig så det fick bli ett par nya. Men nu alla utom Benjamin skidor så det blev en tur på åkrarna när vi kom hem. Det blev lite dyrare än jag ville men jag ser det som en investering i tid med barnen och en bättre hälsa. Lilla Peace på 2 år tultade på med sina skidor och var så duktig. Hon fick ärva Libertys skidor och det var första gången någonsin hon fick prova åka. Måste komma ihåg att ta med kameran i morgon när vi ska åka.


Hela januari har varvats mellan sjukhusbesök och möten men nu hoppas vi att det ska lugna ner sig lite efter denna vecka. Det är inte bara tråkigheter som sker utan det händer roliga saker också.

I morgon kl 13,57 var det exakt 7 år sedan vår efterlängtade lilla baby Celina tittade ut.

 På första bilden är hon bara fyra dagar gammal och andra bilden är tagen dagen innan skolan började efter jullovet. På Andra bilden ville hon visa sin faster sin halduk som hon helt själv stickat.


Två nya kanindamer i sina bästa år har flyttat hit till oss och för ungefär en vecka sedan kläcktes sju små dunbollar som vi hoppas ska blir duktiga äggläggare.


I söndags blev vi hembjudna till en av våra grannar från byn brevid oss på goan midda och trevliga samtal. Det var mycket uppskattat. Det är ju så sällan det händer men nästa gång blir det våran tur att bjuda så jag har redan börjat planera vad jag/vi ska bjuda på.


Har bakat en till omgång med knäckebröd. Denna gången blev det både fröknäcke och ett vitt surdegsknäcke (måste komma ihåg och lägga upp receptet här). Både blev mycket uppskattade och de har redan tagit slut då tjejerna åt fröknäcket som fredagsmys tillsammans med blomkål. Surdegsknäcket tillsammans med nykokt potatis, rökt öring och hemost blev en ny favorit här i familjen. Vi investerade ju i en röklåda före jul då stora röken behöver en ny dörr. Så det har det blivit en massa goa rökta firrar.


Nästa investering blir en inkokningsapparat (tror jag att det heter) om vi kan hitta en billigt.


Planerna på två får får vi lägga på hyllan tills vidare då det skett lite saker som gör att jag inte kan hålla på och bygga i lagårn som jag vill. Men det skriver jag om en annan gång.


Var in på granngården för att hitta en ny råttfälla då en av våra försvunnit, troligen ner i ett råtthål. Lite obehagligt och äckligt när de utövar kanibalism och man hittar en fälla som slagit igen men ingen mus/råtta där och man ska ställa upp den och ett mushuvud ramlar ut.

 Efter en timmes öhhm handlande?? inne på granngården så har man spring på nästan alla man råkar känna och deras mostrar hittat en massa fröer (som jag lyckades låta bli att köpa) men efter mycket kacklande yckas jag komma utdärifrån och kommer sedan hem, ska gå ut i lagårn med fällan och vet ni vad jag kommer på jo fällan ligger kvar på hyllan på granngårn. Jag kom aldrig så långt att jag lyckades välja ut någon.


Nej nu måste jag sluta blippa på datorn och försöka komma isängHar rivit hela hyllan här vid datorn i kväll då vi håller på att flytta om lite men alla saker i hyllan råkade hamna i sängen så nu måste jag riva ur den innan jag kan lägga mig. Har en massa saker som måste göras i morgon så det blir att kliva upp före tuppen om jag ska hinna allt innan det blir den tur till sjukhuset för förhoppningsvis sista kontrollen denna gång.


Tror jag fått med allt som hänt sedan senaste inlägget.

 Så nu säger jag god natt från ett tyst och snöigt paradis.

Många kramar Emma

Av Emma - 1 januari 2014 05:20

Ja här på bloggen har det inte hänt så mycket.

Viljan att skriva finns men inte orken.

Det har hänt massor med saker sedan senaste inläggen men att hantera vardagen med allt vad det hör till måste gå före. Nyårsdagen nu och med det hopp om att allt ska bli lättare/bättre.

Är fortfarande hemma då men inte sjukskriven utan är mammaledig med Peace. Fortfarande svårt med att vara runt folk. Socialfobi kallar läkarna och kuratorn det. Sover gör jag ju som en kratta så det är tur det finns kaffe.


Har under den här tiden inte viljat visa omgivningen hur jag mår och flytit med strömmen med ett påklistrat leende. Men kom till insikt att min psykiska hälsa är viktigare än vad omgivningen tycker. Nu måste jag bli bättre på att sätta mig och famljen i främsta rummet.


Under den här tiden så har det skett många förändringar i hur vi handlar och förbrukar.

Vi har blivit mycket bättre på att återbruka, vi har minskat på våra mat kostnader och övriga inköp. Strax drar ju även odlingsåret igång på allvar. Vi har ju viss fönsterbrädeodling på G. Ärtskott, solrosskott, chili, örter och sallad är på gång. Ja chilin och alla örter är det redan skördat av. Där tar vi ju av vid behov och snart så kan vi ta första omgången av skotten.


Har lyckats hitta ett bra recept på knäckebröd som hela familjen gillar, även Benjamin som aldrig äter köpe knäckebröd. Igår slaktade vi några av tupparna, så till helgen blir det coq au vin. Fått in två vackra kanindamer som vi ska para för första gången i mitten av jan. Många nya kycklingar har det också bllivit.

HAr införskaffat mig en liten rök för mindre köttbitar och fisk då vår stora rök är i behov av reparationer.

Så det händer mycket på självförsörjande fronten.

I morgon (eller ja det blir senare idag) blir det till att baka matbröd. Mmm blir surdegsbröd som kalljäst över natten. HAr även lovat att vi ska ut en sväng på sjön om vädret tillåter för att försöka få lite fisk. Då passar det ju bra med varm choklad och nybakt bröd med hemost på. Gjorde en stor koost som blev klar till jul och nu är det bara en liten snutt kvar av den så det är dags att göra en ny.


Måste nog sluta picka på tangentbordet nu eftersom datorn står i sovrummet och jag märker att älsklingen störs av ljudet och ljuset.


Men god natt eller god morgon på er

Många kramar

Emma

Av Emma - 1 januari 2014 05:19

...om ett Gott Nytt År till alla där ute.

Kramar E

Skapa flashcards