Direktlänk till inlägg 1 januari 2014

ett levnadstecken

Av Emma - 1 januari 2014 05:20

Ja här på bloggen har det inte hänt så mycket.

Viljan att skriva finns men inte orken.

Det har hänt massor med saker sedan senaste inläggen men att hantera vardagen med allt vad det hör till måste gå före. Nyårsdagen nu och med det hopp om att allt ska bli lättare/bättre.

Är fortfarande hemma då men inte sjukskriven utan är mammaledig med Peace. Fortfarande svårt med att vara runt folk. Socialfobi kallar läkarna och kuratorn det. Sover gör jag ju som en kratta så det är tur det finns kaffe.


Har under den här tiden inte viljat visa omgivningen hur jag mår och flytit med strömmen med ett påklistrat leende. Men kom till insikt att min psykiska hälsa är viktigare än vad omgivningen tycker. Nu måste jag bli bättre på att sätta mig och famljen i främsta rummet.


Under den här tiden så har det skett många förändringar i hur vi handlar och förbrukar.

Vi har blivit mycket bättre på att återbruka, vi har minskat på våra mat kostnader och övriga inköp. Strax drar ju även odlingsåret igång på allvar. Vi har ju viss fönsterbrädeodling på G. Ärtskott, solrosskott, chili, örter och sallad är på gång. Ja chilin och alla örter är det redan skördat av. Där tar vi ju av vid behov och snart så kan vi ta första omgången av skotten.


Har lyckats hitta ett bra recept på knäckebröd som hela familjen gillar, även Benjamin som aldrig äter köpe knäckebröd. Igår slaktade vi några av tupparna, så till helgen blir det coq au vin. Fått in två vackra kanindamer som vi ska para för första gången i mitten av jan. Många nya kycklingar har det också bllivit.

HAr införskaffat mig en liten rök för mindre köttbitar och fisk då vår stora rök är i behov av reparationer.

Så det händer mycket på självförsörjande fronten.

I morgon (eller ja det blir senare idag) blir det till att baka matbröd. Mmm blir surdegsbröd som kalljäst över natten. HAr även lovat att vi ska ut en sväng på sjön om vädret tillåter för att försöka få lite fisk. Då passar det ju bra med varm choklad och nybakt bröd med hemost på. Gjorde en stor koost som blev klar till jul och nu är det bara en liten snutt kvar av den så det är dags att göra en ny.


Måste nog sluta picka på tangentbordet nu eftersom datorn står i sovrummet och jag märker att älsklingen störs av ljudet och ljuset.


Men god natt eller god morgon på er

Många kramar

Emma

 
 
Sanna

Sanna

20 januari 2014 00:00

Sänder styrkekramar i massor till dig och familjen <3 Tänker på er <3

http://www.krimskramsan.bloggplatsen.se

Emma

22 januari 2014 19:32

Tack gumman det värmer.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emma - 12 februari 2016 23:25

Varit på föräldramöte idag med Celina och hennes lärare. Vi har i snart två års tid kämpat med att få C att gå på toa i skolan men hon har vägrat då någon unge har på rent jävelskap kissat överallt utom i toaletten. När det nu äntligen blivit ordning...

Av Emma - 4 februari 2016 21:45

Det blev inget bakande varken igår eller idag. Gårdagen spenderades på sjukhus i Falun pga smärta. Jag vet, jag får skylla mig själv som städade och donade efter sotaren. Fick tabletter som ska hjälpa mot smärtan, å de fungerar men blir så trött så j...

Av Emma - 2 februari 2016 21:04

Spenderat dagen med att städa efter sotaren, blev en tuppgryta kokt på vedspisen också efter att jag skurat vedspisen ren. Den fick stå och puttra ett par timmar medan jag städade resten av huset. Det tog då sin lilla tid med tanke på att jag var tvu...

Av Emma - 31 januari 2016 21:39

Ja det är så jag känner mig nu. Hjälplös och misslyckad som kvinna, mamma, värdinna. Är sjuk eller egentligen inte jag är gravid och liten är beräknad att komma om 9 veckor. Okej nu är det ute. Har inte sagt det till någon än. Liten är inte så li...

Av Emma - 10 februari 2015 16:43

Var ett tag sedan jag skrev ett inlägg men tiden har inte riktigt räckt till. Sjukdom, barnkalas och en massa måsten som jag har varit tvungen att tag i först. Önskar mig ibland några timmar extra varje dygn. Har haft några lediga stunder men de har ...

Skapa flashcards