Direktlänk till inlägg 21 januari 2014

Längdskidor och knäckebröd

Av Emma - 21 januari 2014 23:07

Nu har det varit en massa aktiviteter igen så jag har knappt hunnit med att tänka.


Har ju planerat att sluta eller minska ner på inköp som egentligen inte jag/familjen behöver, men idag blev det en tur till Knåda sport för att köpa begagnade skidor till Celina då hennes skidor har krympt  sedan förra vintern och de ska åka i skolan i morgon. Men innan det var färdigt blev det ett par skidor till mig också, även de begagnade. Det enda vi inte hittade som var begagnat var pjäxor åt mig så det fick bli ett par nya. Men nu alla utom Benjamin skidor så det blev en tur på åkrarna när vi kom hem. Det blev lite dyrare än jag ville men jag ser det som en investering i tid med barnen och en bättre hälsa. Lilla Peace på 2 år tultade på med sina skidor och var så duktig. Hon fick ärva Libertys skidor och det var första gången någonsin hon fick prova åka. Måste komma ihåg att ta med kameran i morgon när vi ska åka.


Hela januari har varvats mellan sjukhusbesök och möten men nu hoppas vi att det ska lugna ner sig lite efter denna vecka. Det är inte bara tråkigheter som sker utan det händer roliga saker också.

I morgon kl 13,57 var det exakt 7 år sedan vår efterlängtade lilla baby Celina tittade ut.

 På första bilden är hon bara fyra dagar gammal och andra bilden är tagen dagen innan skolan började efter jullovet. På Andra bilden ville hon visa sin faster sin halduk som hon helt själv stickat.


Två nya kanindamer i sina bästa år har flyttat hit till oss och för ungefär en vecka sedan kläcktes sju små dunbollar som vi hoppas ska blir duktiga äggläggare.


I söndags blev vi hembjudna till en av våra grannar från byn brevid oss på goan midda och trevliga samtal. Det var mycket uppskattat. Det är ju så sällan det händer men nästa gång blir det våran tur att bjuda så jag har redan börjat planera vad jag/vi ska bjuda på.


Har bakat en till omgång med knäckebröd. Denna gången blev det både fröknäcke och ett vitt surdegsknäcke (måste komma ihåg och lägga upp receptet här). Både blev mycket uppskattade och de har redan tagit slut då tjejerna åt fröknäcket som fredagsmys tillsammans med blomkål. Surdegsknäcket tillsammans med nykokt potatis, rökt öring och hemost blev en ny favorit här i familjen. Vi investerade ju i en röklåda före jul då stora röken behöver en ny dörr. Så det har det blivit en massa goa rökta firrar.


Nästa investering blir en inkokningsapparat (tror jag att det heter) om vi kan hitta en billigt.


Planerna på två får får vi lägga på hyllan tills vidare då det skett lite saker som gör att jag inte kan hålla på och bygga i lagårn som jag vill. Men det skriver jag om en annan gång.


Var in på granngården för att hitta en ny råttfälla då en av våra försvunnit, troligen ner i ett råtthål. Lite obehagligt och äckligt när de utövar kanibalism och man hittar en fälla som slagit igen men ingen mus/råtta där och man ska ställa upp den och ett mushuvud ramlar ut.

 Efter en timmes öhhm handlande?? inne på granngården så har man spring på nästan alla man råkar känna och deras mostrar hittat en massa fröer (som jag lyckades låta bli att köpa) men efter mycket kacklande yckas jag komma utdärifrån och kommer sedan hem, ska gå ut i lagårn med fällan och vet ni vad jag kommer på jo fällan ligger kvar på hyllan på granngårn. Jag kom aldrig så långt att jag lyckades välja ut någon.


Nej nu måste jag sluta blippa på datorn och försöka komma isängHar rivit hela hyllan här vid datorn i kväll då vi håller på att flytta om lite men alla saker i hyllan råkade hamna i sängen så nu måste jag riva ur den innan jag kan lägga mig. Har en massa saker som måste göras i morgon så det blir att kliva upp före tuppen om jag ska hinna allt innan det blir den tur till sjukhuset för förhoppningsvis sista kontrollen denna gång.


Tror jag fått med allt som hänt sedan senaste inlägget.

 Så nu säger jag god natt från ett tyst och snöigt paradis.

Många kramar Emma

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emma - 12 februari 2016 23:25

Varit på föräldramöte idag med Celina och hennes lärare. Vi har i snart två års tid kämpat med att få C att gå på toa i skolan men hon har vägrat då någon unge har på rent jävelskap kissat överallt utom i toaletten. När det nu äntligen blivit ordning...

Av Emma - 4 februari 2016 21:45

Det blev inget bakande varken igår eller idag. Gårdagen spenderades på sjukhus i Falun pga smärta. Jag vet, jag får skylla mig själv som städade och donade efter sotaren. Fick tabletter som ska hjälpa mot smärtan, å de fungerar men blir så trött så j...

Av Emma - 2 februari 2016 21:04

Spenderat dagen med att städa efter sotaren, blev en tuppgryta kokt på vedspisen också efter att jag skurat vedspisen ren. Den fick stå och puttra ett par timmar medan jag städade resten av huset. Det tog då sin lilla tid med tanke på att jag var tvu...

Av Emma - 31 januari 2016 21:39

Ja det är så jag känner mig nu. Hjälplös och misslyckad som kvinna, mamma, värdinna. Är sjuk eller egentligen inte jag är gravid och liten är beräknad att komma om 9 veckor. Okej nu är det ute. Har inte sagt det till någon än. Liten är inte så li...

Av Emma - 10 februari 2015 16:43

Var ett tag sedan jag skrev ett inlägg men tiden har inte riktigt räckt till. Sjukdom, barnkalas och en massa måsten som jag har varit tvungen att tag i först. Önskar mig ibland några timmar extra varje dygn. Har haft några lediga stunder men de har ...

Skapa flashcards