Direktlänk till inlägg 13 januari 2015

Hur en dag kan se ut hemma hos oss.

Av Emma - 13 januari 2015 17:52


Uppe vid 6:00 och ordnar med allt som ska göras innan vi ska iväg till skola och dagis med tjejerna.

Lagom tills vi ska ta på tjejerna ytterkläderna tänker maken gå ut och borsta av snön på bilen men inser snabbt att de 2,5 dm snö som kom igår kväll har drivit och har på vissa ställen blivit 5 dm höga drivor, framför vår dörr och hela vägen upp till grindstolparna. Han lyckas få upp dörren så pass mycket att han kan klämma sig ut. jag slänger iväg ett sms till fröken då jag inser att vi blir sen om vi ens lyckas ta ut till stora vägen.

Vid strax före 11 kommer pappa med traktorn och då har B lyckats få fram dörren och en gångväg till vedboden, garaget, hönshuset och bilen som stått ute under natten.

Medan han är ute hinner jag fixa med tvätt, städning, elda, koka lite gott till hönsen, ställa in lunchen i ugnen, blev makaronilåda så jag hade en ekologisk skinka som jag kokade igår som jag har tagit reda på under dagen. 3 kg skinka blev 4 påsar med skinkbitar till skinkfrestelse, wokat, pyttipanna. tre frp med tunnskivat smörgåspålägg, och resterna av skinkan fick bli dagens lunch. Efter att pappa blivit klar skickade jag ut tjejerna så att de skulle få lite frisk luft. Vill inte att de är ute och leker då pappa är här med traktorn. det händer lätt en olycka och med en traktor och tre barn som är överallt samtidigt är det svårt att ha 100% kontroll. strax efter att jag ställt in lunchen så kommer B in med ved och två av tjejerna. C är kvar ute så jag går ut till henne och vi tar årets första skidtur. B  hade tagit fram dem så då blev vi ju bara tvungna att ta en provtur. Blev bara en kort sådan på 1,5 km.

B provåkte också när vi kom tillbaka men skidåkning är inte B´s grej :) 


Lunch och efteråt blev det filmmys för tjejerna och B som passade på att sova middag. Det är något jag unnar honom då han jobbat mer än heltid sedan mitten på nov.


Jag passade på att göra en citruslemonad och göra hamburgerbröd till middagen. Fortsatte med mitt städande i ateljen/pysslahörnet under tiden bröden jäste. vi hann även lägga klart ett pussel.

B gjorde hamburgarna det fick bli 50/50 älg och tuppfärs denna gång. 

Bara kryddor, salladen och tomaterna som är köpta. :) 

Nu medan jag skriver så har jag ytterligare en deg på jäsning, blir rågrutor.

Nu är ju inte dagen slut ännu men som jag har tänkt det så blir det bara bad av tjejer innan läggning och så ska jag endera virka eller sticka några varv medan jag dricker ett gott the.


Nu kanske du undrar om den här dagen är som en vanlig dag hemma hos oss. Ja det är det förutom snön, det brukar bara hända sådär 1-2 gånger per år. Jag bakar inte varje dag men det kan bli kokning av fond eller som igår kokning av skinka, ostystning eller syltkokning. Är inte tjejerna hemma så kan det bli en dag med bara handarbetande efter att dagens alla måsten är avslutde. 


Nu ska jag börja med utbakning innan jag tar tag i bad och nattning av tjejerna medan maken gör kväller hos djuren och hämtar in några korgar med ved. Hoppas ni har haft en lika underbar och givande dag som mig

Kramar från paradiset

/Emma







 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emma - 12 februari 2016 23:25

Varit på föräldramöte idag med Celina och hennes lärare. Vi har i snart två års tid kämpat med att få C att gå på toa i skolan men hon har vägrat då någon unge har på rent jävelskap kissat överallt utom i toaletten. När det nu äntligen blivit ordning...

Av Emma - 4 februari 2016 21:45

Det blev inget bakande varken igår eller idag. Gårdagen spenderades på sjukhus i Falun pga smärta. Jag vet, jag får skylla mig själv som städade och donade efter sotaren. Fick tabletter som ska hjälpa mot smärtan, å de fungerar men blir så trött så j...

Av Emma - 2 februari 2016 21:04

Spenderat dagen med att städa efter sotaren, blev en tuppgryta kokt på vedspisen också efter att jag skurat vedspisen ren. Den fick stå och puttra ett par timmar medan jag städade resten av huset. Det tog då sin lilla tid med tanke på att jag var tvu...

Av Emma - 31 januari 2016 21:39

Ja det är så jag känner mig nu. Hjälplös och misslyckad som kvinna, mamma, värdinna. Är sjuk eller egentligen inte jag är gravid och liten är beräknad att komma om 9 veckor. Okej nu är det ute. Har inte sagt det till någon än. Liten är inte så li...

Av Emma - 10 februari 2015 16:43

Var ett tag sedan jag skrev ett inlägg men tiden har inte riktigt räckt till. Sjukdom, barnkalas och en massa måsten som jag har varit tvungen att tag i först. Önskar mig ibland några timmar extra varje dygn. Har haft några lediga stunder men de har ...

Skapa flashcards