Direktlänk till inlägg 31 januari 2016

Hjälplös och misslyckad

Av Emma - 31 januari 2016 21:39

Ja det är så jag känner mig nu.

Hjälplös och misslyckad som kvinna, mamma, värdinna.

Är sjuk eller egentligen inte jag är gravid och liten är beräknad att komma om 9 veckor. Okej nu är det ute. Har inte sagt det till någon än. Liten är inte så liten utan är stor och ligger långt ner och tidigare i veckan då vi krockade med bussen så skadade jag en muskel i magen som tydligen blivit inflammerad och på den muskeln ligger liten och trycker på. Det gör helvetiskt ont så fredags fick jag åka in till förlossningen då jag trodde det blev som när Innocent och hennes lilla syskon dog. Liten levde och mådde bra men jag fick ligga kvar över natten medan de undersökte vad det kunde vara som var fel. Nu är jag hemma och fick order om att vila och det är det som gör att jag känner mig hjälplös, misslyckad och värdelös. 


i min värld är det mitt jobb att ta hand om hushållet, barnen och vara en bra värdinna när vi får främmande. Det är mitt jobb att se till att familjen får tre mål lagad mat om dagen, mitt jobb att det blir städat, tvättat, att barnen är redo för skolan varje morgon. Att maten de äter hemma är fri från så mycket tillsatser, e nummer och halvfabrikat. 

kanske inte hur det ser ut i vanliga familjer men så är det i min familj i vanliga fall. Nu ligger jag som en dissekerad groda på soffan och behöver jag gå på toa eller nått annat så gråter jag av smärta av att bara gå över golvet. Min man får laga maten, städa och sköta med allt inne och allt ute med djuren och veden plus jobba sina timmar på lönearbetet med. Han bryr sig inte utan säger att det är huvudsaken att jag blir frisk, tjejerna är skitlyckliga då de får äta halvfabrikat och hans snabblagade hopkok till mat. Jag kommer att bli galen och klarar inte av att ligga här och glo medan huset förfaller under damm, smuts och röran som blir när ingen plockar undan. Maken har plockat undan i köket efter middagen men han ser inte sånt som jag ser som måste tas reda på, smulor,fläckar mm. Jag vet att han gör sitt bästa men jag blir bara riktigt irriterad på mig själv, röran och hans försök till städning. Låter som om jag vore otacksam men det är jag inte utan det handlar om att jag inte har full kontroll på allt. 


Dagen har jag spenderat med att virka, kollat på Borta med vinden och andra snyftfilmer. Fick främmande av flickornas gudmor med familj som kom med ett berg av kläder 😀. 

Nu när jag ligger såhär så kanske bloggandet kommer igång igen efter en evighets uppehåll. hinner inte skriva mer nu då batteriet är nere på 3% 

kramrar från ett snöigt och isigt paradis i skogen

/Emma

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emma - 12 februari 2016 23:25

Varit på föräldramöte idag med Celina och hennes lärare. Vi har i snart två års tid kämpat med att få C att gå på toa i skolan men hon har vägrat då någon unge har på rent jävelskap kissat överallt utom i toaletten. När det nu äntligen blivit ordning...

Av Emma - 4 februari 2016 21:45

Det blev inget bakande varken igår eller idag. Gårdagen spenderades på sjukhus i Falun pga smärta. Jag vet, jag får skylla mig själv som städade och donade efter sotaren. Fick tabletter som ska hjälpa mot smärtan, å de fungerar men blir så trött så j...

Av Emma - 2 februari 2016 21:04

Spenderat dagen med att städa efter sotaren, blev en tuppgryta kokt på vedspisen också efter att jag skurat vedspisen ren. Den fick stå och puttra ett par timmar medan jag städade resten av huset. Det tog då sin lilla tid med tanke på att jag var tvu...

Av Emma - 10 februari 2015 16:43

Var ett tag sedan jag skrev ett inlägg men tiden har inte riktigt räckt till. Sjukdom, barnkalas och en massa måsten som jag har varit tvungen att tag i först. Önskar mig ibland några timmar extra varje dygn. Har haft några lediga stunder men de har ...

Av Emma - 25 januari 2015 12:58

Tänk att ett ord, vargen, kan röra upp så många känslor, tankar och åsikter. När det kommer till just det här ordet varg tycks det som om det bara finns två lägen, svart eller vitt, inga gråzoner, hatad eller älskad. I ett område som vårt där faktisk...

Skapa flashcards